Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi’nin süreli sergileri devam ediyor. Vakfın Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan yola çıkan ve Suna Kıraç’ın anısına düzenlenen Gelecek Hatıraları sergisi 28 Nisan’a; İstanbul’un görsel temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi ise 18 Ağustos’a kadar ziyarete açık olacak.
Geçmişi gelecekle birlikte düşünmenin yolları
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’nu temel alan Gelecek Hatıraları, pek çoğu sergi için üretilen güncel yapıtlar aracılığıyla hafıza ve gelecek tahayyülleri arasında kurulan bağları araştırıyor. Küratörlüğünü Ulya Soley’in üstlendiği sergi, geçmişe nostaljik bir bağlılık yerine, hafızanın gelecek odaklı işlevlerini düşünmemizi sağlıyor.
Dört bölümden oluşan sergide, “Motiflerin Hatırlattıkları” bölümünde seramik bezemelerde kullanılan motiflerden yola çıkan yapıtlar buluşurken; “Nesnelerin Hafızası”nda hikâyeler seramik nesneler aracılığıyla anlatılıyor. “Bölgenin Hafızası” mekânsal müdahaleler ve mekâna özgü yerleştirmeler sunarken; “Geleceği Hatırlamak” bölümü ise spekülatif nesneler, video ve fotoğraflar aracılığıyla geleceğin hafıza nesnelerini bir araya getiriyor.
Gelecek Hatıraları’nda eserleri sergilenen sanatçılar arasında Adriana Varejão, Aslı Çavuşoğlu, Bilal Yılmaz, Burçak Bingöl, Candice Lin, Deniz Eroglu, Elif Uras, Francesco Simeti, Jorge Otero-Pailos, Livia Marin, Metehan Törer, Neven Allgeier, Oddviz, Skuja Braden, Taner Ceylan, Volkan Aslan, Yasemin Özcan ve Zsófia Keresztes yer alıyor.
Sergiye eşlik eden yayında ise, Ulya Soley’in kaleme aldığı kapsamlı bir küratöryel metin bulunuyor. Ayrıca Glenn Adamson’ın seramiklerin kökenlerine dair bilgilere ışık tutan “Yarınlar Ülkesinde Seramik” yazısı ve Maurizia Boscagli’nin “Nesne, Beden, Bellek: Belleğini Kaybeden Modernitede Geçen Zaman” başlıklı, nesnelerle bağdaştırılan spekülatif hafızanın önemini sorgulayan makalesi yer alıyor. Katalog, Dinos Kogias’ın Kütahya’da seramik üretiminin kökenlerini inceleyen tarihsel metni ile Bilal Yılmaz ve Lydia Chatziiakovou’nun bölgedeki mevcut seramik atölyelerinin durumunu araştıran detaylı raporunu da içeriyor.
Panoramik temsil tarihinde İstanbul
Suna ve İnan Kıraç Vakfı’nın iki kurumu Pera Müzesi ve İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün, İstanbul’un panoramik temsil tarihini resim, harita, fotoğraf ve objeler üzerinden yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi, “panorama” formunun geçmişini farklı boyut ve bağlamlarıyla ele alıyor. İstanbul’un panoramik imgelerini üreten Seutter, Merian, Feraud, Barker, Gudenus, Schranz, Melling, Dunn, Robertson gibi sanatçıların en nitelikli eserlerinden örnekleri bir araya getiren sergide, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Koleksiyonu’nda yer alan; daha önce hiç teşhir edilmemiş ve yayımlanmamış bir erken 19. yüzyıl panoraması da ilk kez gün yüzüne çıkıyor.
Panoramik imgelerin yangın felaketlerinden sanayileşmeye, İstanbul tarihinin farklı unsurlarını belgelemekte nasıl kullanıldığını da ortaya koyan Tam Yerinden, izleyiciyi, 15. yüzyıldan 20. yüzyıla uzanan panoramik kent tasvirlerinin tarihini ve İstanbul’un bu tarih içerisindeki konumunu yeniden düşünmeye davet ediyor.
Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın yaptığı sergiye, kent, mimarlık, sanat, fotoğraf ve modern tüketim tarihlerini panoramik imgeler bağlamında değerlendiren kapsamlı bir katalog eşlik ediyor. Kitapta, Erkki Huhtamo, Çiğdem Kafescioğlu, A. Hilal Uğurlu, Namık Günay Erkal, M. Baha Tanman, Ahmet A. Ersoy, K. Mehmet Kentel ve Tarkan Okçuoğlu’nun panoramik mecra ve İstanbul’un bu mecra içindeki yerini tarihsel çerçevede ele alan makaleleri yer alıyor.
Gelecek Hatıraları sergisi 28 Nisan’a, Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi sergisi ise 18 Ağustos’a kadar Pera Müzesi’nde ziyaret edilebilir. Her iki sergiye, Pera Müzesi web sitesinde yer alan Dijital Sergiler sekmesi aracılığıyla çevrimiçi olarak da ulaşılabilir.